Taalontwikkelingsstoornissen in het vo en mbo

26 mei 2020
 
Auteur: Bernadette Sanders

De titel van dit boek trok mijn aandacht, omdat ik dit jaar voor het eerst een leerling met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in mijn brugklas heb. Daardoor zit ik best verlegen om praktische handelingsadviezen.

Het boek bestaat uit vier delen en neemt je mee vanuit theorie naar herkenning en interpreteren van gedrag. Dan naar wat het hebben van een TOS op school en in de maatschappij betekent en ten slotte het toekomstperspectief van iemand met een TOS. Wat ik heel fijn vind, is dat er in ieder deel een stuk uitleg is, ondersteund door een kader met tips en aandachtspunten en een kader met een praktijkvoorbeeld. Dit maakt het voor mij allemaal goed te begrijpen. In deel 3 worden echt handvatten gegeven voor het geven van zaakvakken[KTvd(1] , leesonderwijs en talen aan TOS-leerlingen. Zo begrijp ik beter waar de leerling tegenaan loopt bij de diverse vakken. In het laatste stuk van het boek zijn ervaringsdeskundigen aan het woord. Heel verhelderend wat TOS met iemand doet.

Het boek voldoet aan mijn verwachtingen. Zoals de ondertitel aangeeft, biedt het echt praktische handelingsadviezen en deze zijn direct toepasbaar. Ik heb het boek in mijn bureaula liggen zodat ik het direct kan raadplegen als ik ergens tegenaan loop.


Recensent

Petra van Haaren is docent op Het Passer College, een cluster 4 vso-school.

Taalontwikkelingsstoornissen in het vo en mbo

Lees hier meer over het boek.

Een reactie plaatsen