En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?

27 november 2019
 
Auteur: Eva Naaijkens

Dit boek gaat over een kwaliteitsaanpak voor basisscholen. De auteurs leggen uit hoe je de werkdruk in je school kunt verlagen en hoe je daardoor ruimte krijgt om je vakmanschap te ontwikkelen.

Mijn verwachtingen waren hooggespannen, want het boek heeft de titel ‘Beste onderwijsboek 2018’ gekregen van de landelijke beroepsvereniging begeleiders in het onderwijs (LBBO). Ik vond de inhoud van het boek duidelijk, goed leesbaar en de beschreven situaties herkenbaar. De auteurs hebben overduidelijk kennis van zaken en weten de vinger op de zere plek te leggen in het basisonderwijs, namelijk het verlies van tijd en energie aan zaken die niet bijdragen aan het geven van goed onderwijs.

Erg enthousiast werd ik van de beschreven Enigma-aanpak. Het is praktisch en lijkt meer tijd en ruimte te creëren om je bezig te houden met lesgeven en het ontwikkelen van je vakmanschap. De inzet van kwaliteitskaarten schept een helder werkkader voor de leraar. Deze kwaliteitskaarten worden opgesteld door de expert-leraar die kennis heeft over het onderwerp en deze kan koppelen aan de klassenpraktijk en worden regelmatig herzien.

Als taalcoördinator spreekt vooral het gebruik van die kwaliteitskaarten mij aan; dit is iets wat ik zelf kan inzetten om het taalonderwijs op een hoger plan te brengen. De overige punten van de Enigma-aanpak vereisen een hoge mate van inzet van het hele team en met name van de schoolleiding die dit zou moeten omarmen en faciliteren. 

 


Recensent

Monique Kruithof geeft les in groep 4 en is taalcoördinator op een basisschool in Rhoon.

En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Eva Naaijkens

Lees hier meer over het boek. 

Wil jij een boek recenseren?

We hebben altijd boeken die liggen te wachten op een recensent! Kijk hier voor het huidige aanbod.

Een reactie plaatsen