Initiatiefnemers Klein Rotterdam: leergeluk van kinderen staat centraal

Door Ronald Buitelaar
, 16 juni 2020

Leestijd: 5 minuten
 

Menigeen droomt ervan: een eigen school oprichten. Stefanie Langelaar en Nick Zuiddam droomden er niet alleen van, maar deden het ook. In augustus wordt hun droom werkelijkheid en opent basisschool Klein Rotterdam zijn deuren in Zevenkamp.

Stefanie Langelaar werkte op een basisschool en geeft tegenwoordig les in het hoger onderwijs. Tijdens de schoolcarrières van haar kinderen liep zij tegen beperkingen van het onderwijsstelsel aan: ‘De één werd geremd in haar ontwikkeling. De ander liep helemaal vast.’ Nick Zuiddam was directeur van diverse basisscholen en is al jaren op allerlei terreinen actief om zijn ideeën voor ‘ander’ onderwijs vorm te geven: ‘Het onderwijs moet kinderen beter helpen ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat hun mogelijkheden zijn.’

Mooie kans

Uit eigen onderzoek en gesprekken bleek dat zij niet de enige zijn met kritiek op het huidige onderwijs. Met Klein Rotterdam denken de twee een kans in handen te hebben om hun eigen ideeën voor het onderwijs in praktijk te kunnen brengen. Het liefst waren ze direct van start gegaan met een school voor 0 tot 18 jarigen, maar voorlopig nemen ze genoegen met de opbouw van een basisschool: ‘We hadden het graag anders gezien, maar het huidige stelsel kent teveel belemmeringen.’ Hun inspiratie vinden ze onder meer bij het Agora-onderwijs, waarbij zij zich inmiddels als eerste basisschool hebben aangesloten.

Leergeluk

Voor Stefanie en Nick staat ‘leergeluk’ centraal: ‘We vinden het belangrijk dat kinderen veel meer zelf bepalen. Wat ze leren, maar ook hoe, waar en wanneer ze dat doen.’ Om aan die ambitie vorm te geven wordt de school in twee leeftijdscategorieën opgedeeld. Heterogene basisgroepen met kinderen van  4 t/m 7 jaar en basisgroepen met 8 t/m 12 jarigen. Elke basisgroep bestaat uit maximaal 25 leerlingen. Een basisgroep heeft twee duo leerkrachten. De leerkrachten staan niet fulltime voor hun groep maar coachen wel elk de helft van de groep.

Stichting Groos Klein Rotterdam

V.l.n.r. Marcel Zwolle, Stefanie Langelaar en Nick Zuidam van Stichting Groos

Onderwijs uit 3 componenten

Het onderwijs bij Klein Rotterdam bestaat uit drie componenten. De eigen leervragen van kinderen, thematisch aanbod dat in samenspraak met de kinderen uitgewerkt wordt en basisvakken als taal, lezen en rekenen die door expertleraren worden verzorgd. De dag begint en eindigt met alle kinderen in de basisgroep. Leren en werken gebeurt in zogenaamde rustige en drukke zones in school, buiten of op een locatie.

Community

Een belangrijk aspect van Klein Rotterdam is de opbouw van een leer- en ontwikkelcommunity met ruimte voor leerlingen en volwassenen. Stefanie en Nick willen dat de school in de wijk Zevenkamp en de regio het bruisende middelpunt wordt van een leergemeenschap waarin voor veel initiatieven plaats is. Stefanie: ‘We kregen al het verzoek van een pianolerares om een plekje voor haar piano. In ruil daarvoor wil zij pianoles geven.’ Nick: ‘Het kan in principe alles zijn dat een relatie heeft met de leervragen van de kinderen, maar denk ook aan samenwerking met kunstenaars, sportclubs, etc.

Proeverij

Belangstelling voor de school is er inmiddels volop. Via een aantal ‘proeverijen’ maken de initiatiefnemers met hulp van een kring van ondersteunende mensen uit het onderwijs, deze weken kennis met belangstellende ouders en kinderen. De verwachting is dat er in augustus met zo’n dertig, voornamelijk jongere kinderen gestart kan worden. Daarna heeft de school zo’n acht jaar om door te groeien tot ruim 300 leerlingen. De initiatiefnemers geloven heilig in het succes van hun school en hopen op voldoende ruimte en ondersteuning om zich te kunnen bewijzen.

Klein Rotterdam


Meer info

Op de website van Stichting Groos, het nieuwe bestuur waaronder Klein Rotterdam valt, kun je meer lezen over deze nieuwe basisschool. 

 

Een reactie plaatsen