Op zoek naar een onderwijsboek? Hier vind je recensies van boeken die collega's lazen.

Wil jij zelf eens een recensie schrijven voor het ROM? Dat kan!
Bekijk het bericht op de Homepagina om te zien welke boeken er liggen te wachten op een recensent.

Auteur: Esther van de Ven

Sinds de invoering van Passend Onderwijs zou er steeds meer aandacht voor het begeleiden van studenten met autisme moeten zijn. De auteur van ‘Autisme in het middelbaar beroepsonderwijs’ stelt terecht dat dit helaas nog niet voor elke docent even vanzelfsprekend is.

Auteur: Winnifred Jelier

‘Alles op een rij’ geeft heel beknopt de highlights van 15 jaar onderzoek weer. Het boek bevat zes korte hoofdstukken, waaruit je makkelijk kunt kiezen als je weinig tijd hebt:

Auteur: Simon C. Klein

Het boek is opgedeeld in drie delen die de gebieden van cognitie, ontwikkeling, en sociale omgeving van laagbegaafde jongeren bespreken.

Auteur: Frank C. Verhulst

Heldere taal in dit boek, geschreven door de Rotterdamse professor in de kinder- en jeugdpsychiatrie Frank Verhulst. Twintig jaar geleden verscheen dit boek voor het eerst. Wat aanvankelijk bedoeld was als leerboek, is uitgegroeid tot een toegankelijk handboek.

Auteur: Simon Ettekoven & Ad van Oor

Het boek Gereedschap voor in de klas gaat over de basisprincipes van het lesgeven. In het gehele boek worden tools aangereikt om een les zo optimaal mogelijk in te kunnen richten.

4 juni 2018
Auteur: René Leverink

De titel Nee, dan Finland! is enigszins misleidend, omdat Leverink vooral inzet op de subtitel genaamd De kracht van ons onderwijs. Hij bevraagt bekende en minder bekende Nederlanders over de definitie van goed onderwijs.

Auteur: Linda Odenthal, Susan Potiek en Ariena Verbaan

Dit boek neemt leraren in het voortgezet- en beroepsonderwijs mee, die een bewuste invulling willen geven aan zelfregulerend leren van leerlingen.

Auteur: Winnifred Jelier

Alles op een rij… is een informatief boek over thema’s (o.a. motivatie, orde houden, huiswerk) die op alle vo-scholen onderwerp van gesprek zijn. Per thema wordt aangeraden wat je volgens onderzoek het beste kunt doen.

Auteur: Anne Arink en Cor Verbeek

Kom maar op met je feedback gaat over feedback geven en ontvangen in een professionele context. Hoe kan feedback je helpen om in het onderwijs effectiever en gelukkiger te worden?

5 februari 2018
Auteur: Coen Pots

In Navigeren met het hart vertellen mbo-leiders over zichzelf, schetsen hun beeld van het mbo anno 2017 en delen hun visie op het mbo van 2027. Het boek leest als een glossy met ruimte voor reflectie.

Pagina's