Het succes van Rotterdams Vakcollege De Hef

Door Ronald Buitelaar
, 25 maart 2015

Leestijd: 3 minuten
 

Donderdag 12 februari maakte onderwijswethouder Hugo de Jonge de winnaars bekend van de provinciale voorronde in Zuid-Holland van de Nationale Onderwijsprijs 2015. In de categorie voortgezet onderwijs mocht het Rotterdams Vakcollege De Hef naar de landelijke finale op 25 maart in Rotterdam waar ze opnieuw winnaar werden!

De school won de prijs met het project ‘Mentoren op Zuid’, een samenwerkingsverband tussen de scholen op Zuid, Hogeschool Rotterdam en stichting de Verre Bergen. Het programma gaat uit van het principe dat kinderen op Zuid behoefte hebben aan een-op-eenbegeleiding bij huiswerk, planning, zelfvertrouwen en loopbaankeuze. Bij RVC De Hef waren het afgelopen jaar zo’n 80 studenten als mentor actief. De verwachting is dat dit er dit schooljaar 160 worden. Directeur Selma Klinkhamer over het project en de prijs:

‘We zijn met Mentoren op Zuid begonnen om vooral sociaal-pedagogische studenten van de Hogeschool Rotterdam kennis te laten maken met ‘Zuid’ en een vmbo óp Zuid’. Voor menig student is dat onbekend terrein. Zeker als ze bijvoorbeeld van de eilanden komen.'

Gewoon aan de slag
'Aan het project ging geen hoogdravend plan met allerlei doelstellingen vooraf. Na een aantal basisafspraken zijn we gewoon aan de slag gegaan. En met succes, want wat we zien is dat zowel studenten als leerlingen er enorm van genieten. Studenten omdat ze merken dat ze iets voor leerlingen kunnen betekenen en leerlingen omdat ze met iemand kunnen praten die qua leeftijd en belevingswereld heel dicht bij ze staat. De vertrouwensband die op deze manier ontstaat zorgt voor fijne en soms zeer heftige gesprekken. Het is ook daarom dat studenten na afloop van de wekelijks anderhalf uur die het bezoek duurt met elkaar en docenten intervisiebijeenkomsten hebben. Om stoom af te kunnen blazen en met elkaar te overleggen. Het voordeel voor school is dat er op deze wijze signalen doorkomen die anders onopgemerkt blijven. Signalen die onze successteacher (zorgcoördinator –red.) kan oppakken. Studenten bevalt het heel goed dat ze hier in de praktijk kunnen oefenen met gespreks- en coachingsvaardigheden. Het is zo fijn om te merken dat sommige studenten voor een toets nog even een appje sturen waarin succes gewenst wordt of via een sms’je vragen hoe een gesprek verlopen is. Die verbondenheid tussen  studenten en leerlingen maakt dit zo mooi. En tja, dat we daar een prijs mee hebben gewonnen hebben is natuurlijk helemaal fantastisch. Het is een blijk van waardering en een teken dat we het goed doen. Heel fijn ook om van heel veel kanten felicitaties te ontvangen. Dat doet ons veel goed!

Dit artikel is een voorpublicatie uit het Rotterdams Onderwijs Magazine van april 2015.

 

Een reactie plaatsen